“tendinţele sunt un rezultat al aspiraţiilor şi nevoilor care provin din schimbările economice şi sociale şi care duc către noi sau redescoperite forme, modele, materiale şi funcţiuni”, Nicolette Naumann, vicepreşedinte AMBIENTE
Eleganţa cu forme arhitecturale, decorurile artistice şi relaxarea totală vor domina tendinţele în 2020. Acestea sunt trei direcții principale identificate la târgul AMBIENTE. De altfel, evenimentul dă tonul în lifestyle şi designul de interior pentru tot anul 2020.
Există designeri şi sociologi renumiţi care intră în aşa-numita categorie a trendsetterilor şi care influenţează tendinţele dar şi producţia şi piaţa.
Cel mai important târg mondial de bunuri de larg consum pentru casă este AMBIENTE. Ediţia 2020 s-a desfăşurat în perioada 7 – 11 februarie la Frankfurt. Specialiştii designeri de la Stilburo bora.herke.palmisano identifică tendinţele majore de 11 ani pentru Messe Frankfurt, organizatorul târgului AMBIENTE. Astfel, aceştia au prezentat pentru anul acesta tendinţele şi direcţiile principale ale stilului de viaţă. Baza a fost reprezentată de 450 de colecţii noi selectate de la expozanţi. Acestea au fost expuse în aranjamente speciale la ediţia actuală a târgului în vestita zonă Galleria. În mod similar s-a procedat şi la investigarea altor domenii conexe designului şi la identificarea pentru tendinţele din artă, arhitectură, fashion, lifestyle.
Trei direcţii de design
Forme şi funcţiuni noi. Aceastea sunt tendinţele reprezentate de calitate sculpturală cu o paletă redusă de culori neutre şi suprafeţe netede. Între culori se numără alb şi mai multe nuanţe de gri. Astfel se creează o atmosferă confortabilă, dar şi sofisticată prin intermediul obiectelor unice şi statement. Materialele folosite sunt naturale şi cu calităţi tactile. Preferate sunt porţelanul, ceramica, lemnul uşor, fibrele translucide şi faldurile.
Precis şi architectural. O notă de stil industrial este adăugată decorului pentru care se folosesc materiale de calitate superioară. Deasemenea şi nuanţe de cărămiziu, ciment, sticlă verzulie. Ca materiale se apelează la lemn antichizat, oţel, bronz, sticlă, materiale textile grele. Între acestea din urmă, catifea, velur, tweed, bucle) cu suprafeţe mate sau marmorate .
Artistic. Formele speciale pentru care fiecare obiect are un caracter unic precum şi combinaţiile diverse au un efect stimulator. Aceasta mai ales dacă sunt folosite în combinaţie cu culori proaspete ca: portocaliu, miere sau cer albastru.
Exotism brazilian
O notă specială a târgului a fost dată de participarea unei ţări partenere. Anul acesta ţara parteneră a fost Brazilia. Aceasta a adus cu ea designul special dezvoltat de generaţia de tineri arhitecţi formaţi de şcoala celebrilor designeri fraţi Campana precum şi tendinţele din această ţară. În realizările lor se împletesc extrem de interesant tradiţiile artizanilor locali cu liniile moderniste. Deasemenea şi ambianţa exuberantă (muzică, dans, pene colorate) în care sunt plasate obiectele de décor.
Cinci designeri renumiţi din Brazilia, majoritatea designeri de mobilier, au fost prezenţi la Ambiente. Aceştia au expus câteva dintre produsele create. Locaţia aleasă a fost în imediata vecinătate a celei de prezentare a Tendinţelor din grandioasa sală Galleria. Rodrigo Almeida, Sergio Matos, Bruno Jahara, Bianca Barbato şi Ricardo Inneco au fost designerii care au reprezentat Brazilia. Aceştia au expus câteva dintre tendinţele designului de interior, aşa cum sunt ele văzute prin prisma culturii sud americane.
Am apreciat în mod deosebit spectaculoasele scaune din lemn peltogyne, concepute de Sergio Matos. Peltogynul este un copac din zona tropicală, cu lemn de esenţă tare de culoare roşu-violet. Deasemenea apreciate au fost şi pieselede mobilier din metal de inspiraţie clasică dar şi din tradiţiile Americii de Sud, realizate de Bianca Barbato.
Vedetă lifestyle, invitata târgului
Altă reuşită a fost invitaţia adresată unei vedete internaţionale şi care a comentat tendinţele observate legate de stilul de viaţă. Anul acesta, invitat special a fost vedeta Toni Garrn. Diva este cunoscută ca model în fashion din reviste, cum este Vogue. La târg, Toni Garrn a prezentat lansările de produse de la Calvin Klein, Victoria’s Secret, Chloe, etc.
Dar nu numai acestea fac ca o vizită la târg să ofere imaginea reală a stilului de viaţă contemporan. Aici a devenit o tradiţie este prezentarea unor produse artizanale autentice şi în general a decoraţiunilor şi accesoriilor lucrate manua. Acestea sunt provenite din diferite zone ale lumii, în special din ţări cu economie slabă. Anul trecut ţara parteneră a fost India care îşi bazează viitorul economic chiar pe producţia artizanală. Show-ul este completat atât de produsele ecologice şi sustenabile. În plus, şi de cele făcând parte din gama de lux şi high end. Nu mai puţin importante sunt tururile de design, adevărate ghiduri pentru exemplificări relevante, realizate de profesori consacraţi de design.
Stil şi décor
Indiferent de stilul preferat, atmosfera primează. Locuința trebuie să fie plăcută, dar şi sofisticată. Intimă, dar şi reconfortantă. Caldă, dar şi vie. Confortabilă, dar şi şarmantă. Iar pentru toate acestea se apelează la funcţiuni şi forme noi precum şi la artă.
Natura, etnicul şi vintage se menţin în tendinţele momentului. Deasemenea un accent special se poate realiza cu obiecte etnice. În special cele realizate din materiale naturale de către artizani din zone exotice. Toate aceste stiluri pot fi obținute prin nenumărate căi care ţin de materialele, formele, modelele şi culorile obiectelor folosite. De altfel, companiile încearcă să preîntâmpine aceste tendinţe prin produsele lansate chiar cu ocazia târgului.
Foto: Messe Frankfurt, Ion Diamandi