Casa de licitaţii A10 by Artmark anunţă în comunicatul de presă referitor la Licitaţia de Primăvară desfăşurată ieri, 22 martie, că “este cea mai bună licitație din 2022 și, totodată, cea mai bună licitație de Primăvară din ultimii 10 ani, din 2012 (la egalitate cu Licitația de Primăvară din 2020)”.
Argumentele sunt: finalizarea cu 1,25 milioane de euro vânzări, 450 de participanți online și 34 de palete telefonice. În mod remarcabil, marea majoritate a operelor din cadrul evenimentului s-a ajudecat peste maxima estimării specialiștilor Casei”.
Deasemenea se spune că “rata de adjudecare de aproape 90% confirmă trendul de creștere a interesului colecționarilor avizați pentru bunurile culturale românești autentice, precum și un început promițător de dezvoltare a gustului pentru valorile de patrimoniu în rândul tinerelor generații educate”.
Desigur că multă lume doreşte să vadă în aceste vremuri tulburi şi cu războiul din Ucraina care a dus la modificări pe multe pieţe, cum va reacţiona cea de opere de artă, care sunt tendinţele.
Din rezultatele acestei licitaţii care este desigur un barometru destul de fidel al pieţei considerăm că nu sunt mutaţii semnificative pe această piaţă iar tendinţele apărute odată cu pandemia se continuă. Astfel nu se mai poate vorbi de recorduri de vânzare, sume de 200 sau 300 000 de euro rămânând doar ca amintire pentru licitaţiile de acum 3-4 ani. La Licitaţia de Primăvară nu s-a atins nici măcar pragul de 100 000 de euro, deşi marii maeştri au fost prezenţi cu lucrări valoroase.
Dar, bineînţeles, podiumul vânzărilor de ieri seară a fost asigurat de aceştia, adică: pictorul național Nicolae Grigorescu cu al său „Peisaj la Câmpina”, adjudecat pentru 95.000 de euro, urmat de două fermecătoare personaje dobrogene de Tonitza, „Tătăroaica Abibe”, adjudecată pentru 90.000 de euro, apoi micuța turcoaică „Afize”, adjudecată pentru 85.000 de euro (plecând de la 35.000 de euro), iar pe cel de-al treilea loc pictura „Case la țară”, realizată de Ioan Andreescu, artist ce apare extrem de rar în piață de artă, adjudecată pentru 60.000 de euro.
Se mai poate menţiona intrarea lui Ion Ţuculescu în topul marilor maeştri şi interesul crescut pentru operele semnate de Samuel Mutzner, poate şi ca urmare a expoziţiei cu tablourile sale la ediţia de anul trecut la Art Safari.
O altă tendinţă confirmată este interesul către opere realizate de maeştri consacraţi, cu preţuri cuprinse în intervalul 1000 – 10 000 de euro, cum sunt cele semnate de Rudolf Schweitzer-Cumpăna, prezent şi de data aceasta cu numeroase lucrări.
Deasemenea, se remarcă sporirea interesului pentru arta contemporană, care la noi este mult mai scăzut în comparaţie cu piaţa occidentală. 3 recorduri absolute de artist au fost realizate de Licitația de Primăvară fiind toate din sectorul de artă contemporană.
Felix Aftene se adjudecă pentru prima dată cu 20.000 de euro, plecând de la un preț de pornire de 5.000 de euro (record anterior în Licitația de Iarnă din 2021, când a fost adjudecat pentru 16.000 de euro; respectiv o lucrare de Harry Guttman ajunge pentru prima dată în licitație la un prag de 8.000 de euro (plecând de la un preț relaxat de pornire de 2.000 de euro), remarcăm și pe maestrul Vladimir Setran, recent trecut în neființă, care se vinde pentru prima dată în licitație cu 3.250 de euro, apreciere bine-meritată.