Începută ieri, pe 22 octombrie, şi terminată astăzi dimineaţă, cele mai valoroase capodopere ale artei românești s-au reunit într-un mare eveniment al pieței de artă din această toamnă. A fost deci Licitaţia de toamnă 2020 – Top 100 Mari Maeştri ai Artei Româneşti, licitaţie online organizată de Artmark.
Maeștrii clasici Tonitza, Grigorescu, Luchian, Pallady, Petrașcu alături de modernii Baba, Țuculescu, Piliuță, Ciucurencu, completați de contemporanii Câlția sau Damian, au fost semnatarii operelor unice prin viziune și limbaj plastic.
Figuri ale frumoaselor țărăncuțe, peisaje rurale românești pictate în culori îmbelșugate, compoziții complexe, naturi statice vibrante sau nuduri îndrăznețe – au fost principalele tematici din această licitaţie, redate perfect de cel mai bine vânduți pictori români din toate timpurile și atât de îndrăgite de colecţionari şi iubitori ai artei.
Nu mai puţin de 11 lucrări semnate de Theodor Pallady, 8 de Gheorghe Petraşcu, 6 de Nicolae Tonitza şi 4 de Nicolae Grigorescu au fost disputate la Licitaţia de Toamnă, în timp ce Constantin Piliuţă a fost prezent cu 7 lucrări.
Desigur că mulţi dintre amatorii de frumos care nu au asistat la licitaţie sunt nerăbdători să afle rezultatele şi să ştie care este pulsul actual al pieţei de artă de la noi. Suntem în măsură să prezentăm câteva rezultate şi să expunem câteva comentarii personale vis-avis de acest eveniment major.
Rezultate, statistici
În primul rând trebuie spus că interesul a fost mare. Multe lucrări au fost îndelung licitate, ajungându-se la sume de 3 – 4 ori, uneori chiar de 7 ori mai mari faţă de preţul de pornire. Un exemplu este cel al lucrării “Natură statică cu mere şi flori de câmp” realizată de Samuel Mutzner. Licitarea a pornit de la 3500 euro şi s-a oprit la 15 000 de euro.
Ca şi procent de lucrări vândute, credem că acesta a fost ceva mai mic faţă de licitaţiile de aceeaşi anvergură. Poate acest fapt s-a datorat şi faptului că licitaţia s-a terminat la ora 4 dimineaţa! Iar acest lucru îl contabilizăm la lucrurile mai puţin bune şi aducem astfel o critică organizatorilor. Licitaţia a început la ora 19, 30 iar în situaţii de acestea, când era de aşteptat după numărul foarte mare de lucrări bune să dureze mult, ar fi putut începe de la prânz sau măcar de la orele 16. Poate şi preţurile de adjudecare după 1 -2 noaptea au fost afectate.
Fără să avem o socoteală exactă, per total credem că reţeta licitaţiei a fost bună, fiind aproximativ la nivelul celorlalte licitaţii importante (de vară şi de primăvară).
Au fost vândute bine şi uneori foarte bine lucrări cuprinse în plaja 5000-35000 de euro. Dar fapt mai puţin bun este că la partea superioară, peste 50000 de euro numărul lucrărilor vândute se rarefiază. Cât priveşte zona de peste 100 000 de euro, numai pentru o singură lucrare s-a licitat. Astfel, noi recorduri nu s-au realizat şi credem că nici în imediata perioadă următoare nu se vor mai realiza.
Se pare că, în conjunctura actuală, există colecţionari şi o clasă de mijloc educată care apreciază şi investeşte solid în artă, în timp ce marii posesori de averi stau în expectativă sau se orietează spre alte modalitaţi de investire.
Creşte interesul faţă de sculpturi
Deşi numărul lucrărilor de sculptură este mult mai mic, se pare că românii au prins gustul acestor opere de artă. Toate statuetele au fost vândute şi cu preţuri apreciabile. Este drept că, la fel ca în cazul picturilor, au fost prezenţe de seamă. Dintre acestea nu au lipsit Ion Irimescu, Gheorghe Apostu sau Gheza Vida.
Însă Marcel Guguianu a dat lovitura. La frumoasa piesă “Dans”, licitaţia a pornit de la 3000 de euro şi nu s-a mai oprit decât la 22000 de euro. Un preţ excelent, 25000 de euro, a fost obţinut şi de lucrarea “Împreună” a aceluiaşi autor. Dar în acest caz a fost vorba de o lucrare mai mare, a cărei licitaţie a început de la 15000 de euro.
“Irina” nu a depăşit recordul dar Tonitza a fost MVP-ul evenimentului
Nu miră pe nimeni dacă afirmăm că “lupta” pentru cele mai vândute lucrări s-a dat între cei trei mari maeştrii. Aceştia se regăseau şi până acum pe podium. Desigur este vorba despre Nicolae Grigorescu, Ştefan Luchian (prezent cu două lucrări, dintre care una nu a fost adjudecată) şi Nicolae Tonitza.
De această dată, Irina, lucrarea de excepţie semnată de Tonitza (foto debut), a fost licitată la 120 000 de euro. A fost de altfel şi singura piesă din întreaga licitaţie care a trecut pragul psihologic de 100000 de euro. Nu ştim însă dacă a şi fost vândută, din sursele noastre proprietarii au stabilit un preţ de rezervă mai mare.
Pe locul secund pe podium se află lucrările celorlalţi doi mari, Nicolae Grigorescu şi Ştefan Luchian, “Ţărăncuţă cu mărgele albastre” şi “Interior cu garoafe”. Acestea au fost adjudecate cu aceeaşi sumă, câte 95000 de euro.
O altă lucrare a lui Tonitza, “Nud văzut din spate” a fost vândută contra sumei de 70000 de euro. Astfel, Nicolae Tonitza a fost de departe cel mai bine vândut artist al acestei licitaţii. Suma preţurilor lucrărilor sale depăşeşte cu mult pe oricare artist prezent.
După cum am anunţat, Adrian Ghenie, pictorul nostru de mare succes în străinătate a fost prezent şi la acest eveniment. De altfel, acest lucru se întâmplă de aproape un an de zile. Lucrarea sa “Marină”, evaluată la 3000-5000 de euro (!), a fost adjudecată cu 28000 de euro.
You may also like
-
CLUB A 55 – EXPOZIȚIE EVENIMENT LA KULTURHAUS BUCUREȘTI
-
Expoziția “Visul reginei”, dedicată Reginei Maria, până pe 4 august, la Pelișor
-
O nouă expoziție de pictură Paula Craioveanu la Pelișor, Sinaia
-
Veneţia – un reportaj cromatic semnat de Luminiţa Gliga
-
Nicole Jutka şi-a prezintat operele „TRIO” și „FLOWER BRIDGE” la Bienala de la Veneția 2024