Lissoni: “culoarea este cheia pentru interpretarea spaţiului”

Stabilirea culorii anului 2021 de către Institutul Pantone la sfârşitul anului trecut (Galben luminat şi Gri) nu a însemnat nicidecum că discuţiile şi cercetările care se fac asupra culorilor şi aplicarea lor în design, arhitectură şi lifestyle au încetat.

Din nou despre culoarea în design

Sunt prea multe în joc, în special producţia şi profitul firmelor sunt  influenţate decisiv de alegerea culorilor pentru produse. Şi nu este vorba numai despre companiile care produc vopsele şi coloranţi. Practic toate firmele producătoare au într-un fel sau altul legătură cu nuanţele şi culorile. Astfel, nu numai că există institute specializate care cercetează aceste aspecte (Pantone este doar unul dintre ele, desigur cel mai important) dar de multe ori şi firmele au angajaţi designeri sau artişti în arte vizuale care studiază impactul culorilor asupra consumatorilor.

Companii importante au câte ceva de spus în această privinţă şi astfel apar ştiri despre culoarea unei luni sau culorile din fashion. Designeri renumiţi fac la rândul lor cercetări iar cu cât sunt mai cunoscuţi, cu atât vocea lor este mai luată în considerare.

Griul şi nuanţele macarons

Designerii sunt de cele mai multe ori implicaţi în cercetările şi proiectele de identificare a nuanţelor. Aceasta mai ales în legătură cu suprafeţele pe care sunt aplicate. Rezultatele sunt structuri caracterizate prin design, culoare, combinaţii de culori. Deasemenea modalităţile prin care pot fi integrate în spaţii arhitecturale sau lifestyle.

De curând, renumitul designer Piero Lissoni a realizat cercetări pentru a alege nuanţele optime ale plăcilor porţelanate lansate de compania PRISM. Este interesant de observat că rezultatul a constat în nuanţe moi, în special cele pastelate.

Deasemenea, în paleta de nuanţe identificate se regăsesc  cele stabilite deja de Institutul Pantone: galben luminat şi gri. Tendinţele actuale în domeniul designului de interior şi fashion se regăsesc şi ele în structurile propuse; materiale naturale, lucrătură mauală, vintage şi texturi plăcute la atingere. Cel mai frecvent apar ca soluţii propuse griul, albastru şi rozul pastelate, gen macarons.

Plăcile ceramice porţelanate PRISM

În același mod în care lumina soarelui se dispersează în culorile curcubeului la trecerea printr-o prismă, tot așa Prism de Atlas Concorde interpretează efectul de rășină într-un interval de 13 tonalități.

Paleta originală a fost selectată special de firma Lissoni Associati, consiliată chiar de Piero Lissoni, care descrie dezvoltarea acestui proiect.

„Am analizat efectul luminii printr-o prismă. Acestea sunt culorile pe care ni le-am imaginat ca fiind rezultatul unei lumini prismatice pe măsură ce se transformă într-un curcubeu. Ne-am concentrat apoi pe încercarea de a recrea această refracție a luminii pe suprafețe. Am modificat această defalcare pentru a genera culori de interior sau culori propice arhitecturii.”

Proiectul se inspiră din rășina periată manual. Texturile moi, liniile sinuoase și originalitatea fac aluzie la rezultatele proceselor finisate manual. Elementele caracteristice ale periajului au fost special studiate și adaptate pentru fiecare opțiune, garantând armonia și identitatea designului Prism. Aceste culori interacționează cu spațiul arhitectural, personalizându-l cu un aspect original. Deasemenea realizează detalii inspirate de forme din trecut, combinații de nuanţe ale paletei sau contraste de culori mai îndrăznețe.

Pardoselile din gresie și faianță din porțelan Prism recreează efectul tridimensional al gletului manual. Deasemenea reproduce culoarea neuniformă a materialului original. O gamă bogată de dimensiuni permite utilizarea efectului de rășină în orice design interior, acoperind pereții și pardoselile în continuitate cu toate avantajele şi frumuseţile plăcilor albe de porțelan.

Nuanțele reci interacționează în medii luminoase și sofisticate, în timp ce culoarea caldă transmite senzații de confort și căldură. Diferitele nuanțe permit atât combinații simple de trei culori diferite, cât și contraste mai îndrăznețe cu patru nuanțe.

Foto: Cheramiche Atlas Concorde