„Pictura reprezintă înţelegerea lucrurilor, cunoaştere şi putere. Ea vorbeşte despre creaţie şi istoria Pământului, care nu este gol, ci plin de cunoştinţe, istorie, bunuri şi energie”, Wandjuk Marinka, precursor în arta aborigenă.
Tablourile şi totemurile realizate de artişii aborigeni sunt extrem de expresive şi, în plus, prezintă deseori un design contemporan.
Un interior plin de culoare şi forme datorate mixului de elemente de decor clasice şi vintage cu arta aborigenă este locuinţa lui Margie West din oraşul Darwin.
„Nu am avut nevoie de un designer, background-ul cultural mi-a permis să realizez – cred eu – un ambient eclectic, coerent şi interesant. Am construit un amestec de stiluri, cum de altfel se întâlneşte în întreaga Australie, în care predomină două direcţii distincte: piese de mobilier din esenţe exotice, din Indonezia sau Thailanda vecine (masă din lemn de tec, canapele din bambus, n.r), şi influenţe europene tradiţionale (vitrină englezească, mobilier spaniol din metal negru, n.r.), având în vedere că populaţia din această zonă este predominant britanică”, ne spune ospitaliera noastră gazdă.
Decorul intelectual
Partea interesantă este că, peste toate acestea, decorul a fost ambientat cu opere de artă valoroase, în special de origine aborigenă, pe care Margie le cunoaşte bine şi le îndrăgeşte, mai cu seamă că a fost şi curatoarea muzeului din localitate. Este de-a dreptul incredibil cum acestea se potrivesc perfect cu decorul intelectual, care, în întregul său, emană o puternică energie pozitivă.
Deasupra pianului negru, auster dar ca un accent binevenit de culoare rece în căldura australiană, poate fi admirat un totem al câinelui, din lemn dur, exotic, în timp ce în colţ stă de pază o Mimi – spirit feminin pozitiv care sălăşluieşte în crăpăturile stâncilor.
Pe perete, în lucrarea denumită sugestiv „Perla sacră”, un labirint ameţitor în căutarea echilibrului ideal, Queeny McKenzie solicită privitorul din punct de vedere intelectual. Alături, o creaţie realizată de Kitty Kantila, „Ritualuri ancestrale”, adună o multitudine de imagini animaliere simbolice.
Operele de artă aborigene sunt potrivite oriunde în lume
A nu se crede că operele de artă aborigene sunt potrivite doar în casele sau birourile din Australia. Prin stilul lor, mai degrabă expresionist, ele se potrivesc atât în casele cu decor modern, contemporan, cât şi în cele clasice cu decor eclectic. Iată şi un loft în Bucureşti, unde un tablou aborigen stă foarte bine lângă un Piliuţă.
În formă tradiţională sau modernă, picturile sunt extrem de vibrante, având deseori un look contemporan. Ca o moştenire a creaţiei ancestrale, pământul şi visurile sunt temele centrale. Picturile de dimensiuni mari propun, de obicei, peisaje pline de lucruri şi locuri sacre, scopul lor nefiind o „fotografiere” a peisajului. Schema culorilor (se folosesc ocru, roz, verde şi maro), lumina interioară, umbrele subtile, efectele de scară şi distanţă, toate acestea au ca rezultat picturi pline de simboluri cu tentă expresionistă.
Simbolistică
Tablourile artiştilor aborigeni reiau simbolistica plină de încărcătura culturală a zonei australiene, adăugând valoare, interes şi culoare designului de interior atât în case, cât şi în birouri.
Sunt acoperite diverse stiluri, de la picturi pe pânză, carton sau coajă de copac până la statuete din lemn dur, înfăţişând animale, păsări, peştele baramandi, ritualuri şi entităţi spirituale (sirene, Mimi, şerpi), instrumente muzicale (didgeridoo, beţe), ambarcaţiuni, instrumente de luptă (bumerang, suliţe), ceramică, ţesături şi bijuterii.
Totemuri de animale precum crocodilul sau păsările decodifică fiecare semnificaţie, de la sacru la profan, trecând prin splendoarea culorilor naturale şi a formelor pline de farmec. Tema Şarpelui Curcubeu – fiul Mamei Creaţiei –, ca şi ceremonia Stelei de Dimineaţă sunt foarte importante în mitologia multor grupuri de aborigeni.
Formele iniţiale ale artei aborigene se regăsesc pe pereţii stâncilor din peşteri ce datează de peste 30.000 de ani.
Piaţa acestor opere de artă este foarte dinamică. În prezent existând nume de autori care se vând foarte bine în Franţa, Statele Unite ale Americii, Germania. De altfel, zona în care locuiesc aboringieni, ca întindere o adevărată ţară dar cu foarte puţini locuitori. Doar atât au rămas, este intens vizitată de amatori de artă, care caută chilipiruri, dar nu numai.
Unii vor să cunoască maeştrii la faţa locului, să facă reportaje. Statul ajută comunitatea de aborigeni, de altfel foarte săracă. Iar în sate există centre de artă unde se lucrează şi unde artiştii primesc toate accesoriile necesare. De altfel, veniturile din vânzarea operelor de artă aborigene sunt singurele venituri locale cu care locuitorii se întreţin.
De câţiva ani, în centrul Parisului a fost inaugurat Musée du quai Branly. este un muzeu de artă aborigenă considerat o revelaţie din punct de vedere estetic. “Un loc sacru, o dezvoltare extrem de incitantă a artei contemporane”.
Foto: Bronwyn Jane, Shutterstock