“Mai puţin, dar mai bun”: interviu cu prof. dr. Hanjerk Maier-Aichen

„În design, totul este despre detalii iar designul devine din ce în ce mai mult o chestiune de comunicare. Creativitatea este o pasăre rară, se pot însă adăuga detalii şi funcţionalitate” – Hanjerk Maier-Aichen, profesor de design.

Tur de design la târgul Ambiente cu profesorul Hanjerg Maier-Aichen.

Târgurile din domeniul home&deco de la Frankfurt – Ambiente şi Tendence, se bucură de tururile ghidate de design asigurate de Hanjerg Maier-Aichen. Este profesor de design la  Universitatea de Arhitectură de la Karlsruhe şi figură legendară în domeniu. A organizat sute de workshopuri.

Prin mâna lui au trecut, de asemenea, zeci de designeri deveniţi ulterior celebri, mulţi dintre aceştia solicitându-i şi acum sfaturile. Este un recunoscut trendsetter în lumea designului,  identificând tendinţele actuale în domeniu, precum şi cele legate de comportamentul consumatorilor.

La ultima ediţie a târgului Ambiente (9-13 februarie), am avut o interesantă discuţie, în care am abordat teme de mare actualitate. De xemplu, care este rolul şi locul designului, luxul, sustenabilitatea, tendinţele în design de interior.

Produse calitative

Consideraţi că există o schimbare profundă în ultima decadă în ceea ce priveşte concepţia şi producerea bunurilor de larg consum pentru casă? Deasemenea în ceea ce priveşte modul în care acestea sunt percepute de consumatori?

Hanjerk Maier-Aichen: „Less is More” a fost deviza care a guvernat lumea designului contemporan şi care a impus stilul minimalist. Aceasta a fost în deplină concordanţă cu curentul eco, precum şi cu ideea de sustenabilitate. Deasemenea a reprezentat şi tendinţa de reducere a dimensiunilor produselor şi o mai mare grijă faţă de folosirea materialelor.

Expoziţia TRENDS din zona Galleria la târgul Ambiente

Sustenabilitatea

Această tendinţă a evoluat, iar astăzi înregistrăm o mutaţie a devizei amintite către una nouă, „Less, but Better”. Mai puţin, dar mai bun  se manifestă acum atât la nivelul producătorilor, cât şi al consumatorilor. Aceştia din urmă sunt înclinaţi tot mai mult să achiziţioneze produse calitative chiar dacă preţul este considerabil mai mare.

În prezent, 320.000 de căni sunt utilizate în Germania la fiecare oră. Aceasta înseamnă nu mai puţin de 3 miliarde pe an! Se pune din ce în ce mai acut, alături de reciclare şi upciclare, problema reutilizării. De asemenea, consumatorii încep să facă tot mai des distincţie între producţia de masă, cea de nişă, seriile limitate şi obiectele unicat. Preţul mic nu mai reprezintă criteriul esenţial pentru cumpărarea unui produs.

Stand firmă la târgul Ambiente

Grija faţă de mediul înconjurător a cunoscut o creştere substanţială în ultima perioadă. Tot mai mulţi consumatori doresc să îşi aducă propria contribuţie în acest sens. Ei sunt interesaţi în problema reciclării produselor şi responsabilităţii sociale. O producţie corectă este astăzi un puternic argument la vânzare. Sustenabilitatea devine o problemă care schimbă astăzi lumea. Apare o piaţă tânără, cea a produselor sustenabile, care dovedeşte un potenţial imens.

Designul

Cât de important este la ora actuală designul? Care sunt condiţiile ca un produs nou să poată avea şanse pe piaţă?

Astăzi, iar ediţia actuală a târgului (Ambiente) o confirmă, se constată o puternică revenire spre design. Produsele de design cu nivel de calitate sporit sunt din ce în ce mai căutate. În acelaşi timp, viaţa unui produs de design este în creştere (15, chiar şi 20 de ani). Designul devine din ce în ce mai mult o chestiune de comunicare.

Expoziţia TRENDS din zona Galleria la târgul Ambiente

Pentru ca un produs nou să poată intra cu succes pe piaţă trebuie să fie modern, original, funcţional şi autentic. Nu în ultimul rând, să aibă înglobate inovaţii şi design.  Din acest punct de vedere, creativitatea designerilor joacă un rol esenţial. Desigur, se vorbeşte mult despre produsele şi obiectele care transmit energie şi emoţii. Deasemenea cele lucrate de mână de către artizani autentici au şanse să obţină aceste calităţi. Există multe preocupări, din partea designerilor, producătorilor, dar şi cercetătorilor, pentru a realiza produse cu tactilitate. Acestea prezintă suprafeţe a căror atingere provoacă senzaţii plăcute şi o stare de confort.

Aduc în discuţie şi câteva paradigme pe care le consider deosebit de actuale. Materiale şi tehnologii vechi versus cele noi. Analogizare versus digitalizare. Perfecţiune vs. imperfecţiune în designul de obiect. Serii mici şi unicate vs. serii mari de fabricaţie. Alături de produsele care înglobează inovaţii (materiale şi tehnologii noi), în acelaşi timp sunt apreciate tot mai mult cele care fac apel la materiale şi tehnologii vechi. De exemplu, obiectele realizate manual, artizanii autentici, produsele care înglobează idei vintage şi retro.

Luxul

Cum este privit astăzi luxul?

Preţul nu mai este factorul critic care defineşte un produs de lux. Valori ca bunăstarea şi confortul pe care le produce un obiect propus pe piaţă devin din ce în ce mai importante. În acelaşi timp, luxul nu mai este privit ca ceva exclusivist. Se poate vorbi însă despre luxul sustenabil.

Pe de altă parte, se mai poate observa şi o altă schimbare de mentalitate a consumatorilor. Luxul era foarte mult văzut în corelaţie cu moda, iar aceasta se schimbă foarte repede. Aproape a devenit un obicei ca aceasta să se schimbe la fiecare nou sezon. Astăzi, acestei tendinţe consumeriste i se interpune una nouă, legată de dorinţa de mai multă stabilitate. Oamenii par mai mulţumiţi să aibă produse de calitate pe care să le folosească mai mult timp.

Cum se acţionează în practică în acest scop?

După ce omenirea a cunoscut sute sau chiar mii de (modele) de scaune sau pahare, de exemplu, în prezent este aproape imposibil de realizat ceva nou, care să aibă design remarcabil şi originalitate. Creativitatea este o pasăre rară, însă se poate lucra pe detalii. În acest caz se apelează la o versiune care în trecut a reprezentat un mare succes de piaţă. Aceasta oferă o garanţie). Apoi se lucrează la detalii (se modifică sau se adaugă), precum şi la funcţionalităţi.

O a doua direcţie pe care se merge este aceea a materialelor noi. Marea provocare este de eliminare a plasticului nereciclabil din producţia obiectelor pentru casă.

Artizanatul

Aţi vorbit despre versiuni de succes ale unor produse, precum şi de materiale noi. Oferiţi-ne câteva exemple.

Vintage este o tendinţă care se menţine de mult timp. Deasemenea stilul de viaţă din diverse perioade istorice faste oferă nenumărate exemple de piese de mobilier sau accesorii al căror design rafinat şi funcţionalitate bună le-a permis o viaţă extrem de lungă. Pe de altă parte, se apelează deseori la formele, dar şi tehnicile artizanilor din diverse regiuni, în special Extremul Orient, dar nu numai. Japonia, China, India, Thailanda şi alte zone care au cunoscut culturi vechi reprezintă surse majore de inspiraţie.

Materiale noi: această farfurie având o textură specială a fost expusă la târgul Ambiente şi este realizată dintr-un amestec de ceramică şi mămăligă.

În privinţa materialelor noi, de exemplu, chiar la târg (Ambiente) s-a putut remarca amestecul de bambus cu melamină pentru fabricarea de linguriţe şi furculiţe care să le înlocuiască pe cele din plastic a căror producţie va fi interzisă. Deasemenea cenuşa vulcanică pentru producţia de porţelan (firma japoneză Kinto), amestecul de ceramică şi mămăligă pentru realizarea de farfurii cu design special (designerul Daniel van Dyck), diverse fibre high tech, anul trecut părul de cal (firme din Mongolia), resturi de scoici, etc.

Materiale noi şi inovaţii

Care au fost selecţiile pe care le-aţi făcut în vederea exemplificărilor din cadrul tururilor ghidate la actualul târg Ambiente. Cum apreciaţi această ediţie?

În mod cert, au fost multe noutăţi, iar designul a fost în prim-plan. Printre alegerile mele s-au numărat firme care au adus materiale noi (Kinto, Pavilionul Japonez, Wesco). Deasemenea şi companii care au adăugat detalii şi funcţionalităţi unor versiuni istorice, cum sunt Royal Delft, Porzellan-Manufaktur-Meissen, Kahla, Glasbor. În fine, tot între aleşi s-au numărat şi tineri designeri din zona Talents care au expus obiecte de design inovative.

Cum apreciaţi târgurile de la Frankfurt, Ambiente şi Tendence?

Aici cele mai inovative produse de design sunt selectate în funcţie de materialele şi tehnicile folosite. Deasemenea este important unde şi cum au fost produse/realizate, cum au fost implementate idei ecologice şi cum au fost expuse. Astfel se creză o punte între produsele industrializate şi cele artizanale lucrate manual.

Artizan tuareg realizează manual la faţa locului, în faţa vizitatorilor de la târgul Ambiente obiecte decorative prin tehnici tradiţionale

Designerii realizează diverse combinaţii şi aranjamente, identificând tendinţe şi oferind inspiraţie. Art&Craft joacă un rol important, lucrul de mână artistic continuând să fie la mare apreciere şi căutare. Sunt evidenţiate la faţa locului tehnologii şi materiale precum şi multe idei de design. Între materiale se pot enumera: lemnul, sticla, hârtia, ţesăturile, porţelanul, ceramica, bronzul, cuprul, argintul, dar şi lutul, betonul, plasticul sau piatra.

Designer Kavi din India realizeză piese de mobilier cu materiale şi tehnici tradiţionale indiene

La ediţiile precedente am descoperit deja tehnicile japoneze, ale tuaregilor şi cele indiene. La această ediţie a fost rândul artizanilor din Brazilia să facă demonstraţii.

Young talents

Tot la Ambiente sunt invitaţi tineri talentaţi, designeri care expun noutăţi şi inovaţii. Astfel se asigură legătura cu diverse companii dispuse să preia aceste noutăţi. Nu mai puţin importantă este realizarea ghidului privind stilul etic, prin evidenţierea acelor companii care expun produse sustenabile şi etice.

Totuşi, consider că modelul actual al unui târg, fie el chiar de succes, nu mai corespunde nevoilor consumatorilor. Şi aici nu mă refer la Ambiente şi Tendence. Acestea introduc în fiecare an noi idei şi inovaţii. Ecuaţia de bază a unui târg nu s-a schimbat de sute de ani. Nu m-ar mira ca în viitor să vedem la un târg, o frumoasă hală, cum este cea în care discutăm, complet goală iar produsele să fie prezentate în cu totul alt mod.

Foto: Messe Frankfurt – imagini de la târgul Ambiente