Un apartament în centrul Romei: linii clare, culori pastelate şi triclinium

Un apartament în centrul Romei este situat chiar în inima capitalei italiene, la doar o aruncătură de băț de faimoasa fântână Trevi. Proiectul de renovare a fost realizat de biroul de arhitectură Studio Venturoni.

Culorile pastelate, liniile clare, o reorganizare a spaţiului pentru câştigul de lumină şi câteva accente care reamintesc de atmosfera din antichitatea romană. Astfel poate fi caracterizată amenajarea apartamentului destul de obişnuit pentru blocurile vechi din acest oraş istoric.

Contextul şi situaţia iniţială

Vizitatorii cetăţii eterne nu pot să nu îşi aducă aminte de scenografia oraşului dominată de culorile pastelate în care sunt vopsite casele şi blocurile. Vorbim de centrul Romei care se întinde pe o suprafaţă destul de mare, majoritatea clădirilor având 3 – 4 etaje, o vechime de circa un secol şi obloane din lemn la toate ferestrele

 Mergând pe stradă, eşti înconjurat de istorie antică şi de diferite nuanţe de galben, nisipiu, cărămiziu, teracota, roz, portocaliu şi roşu pal, care dau de multe ori senzaţia unui decor de operetă. Foarte interesant este că odată cu trecerea timpului, aceste culori, în acelaşi timp solare şi romantice, par să capete o tentă nobiliară şi antică. Sunt “roase” de istorie dar nu au de loc un aer bătrânesc, ponosit şi îmbâcsit ci, din contră, par că te transpun în timpuri vechi cu prinţi şi prinţese şi poveşti frumoase.

Sunt excluse ferestrele termopan precum şi aparatele de aer condiţionat (deşi vara este foarte cald), ale căror unităţi exterioare “strică” deseori frumoasele faţade cu decoraţii ale caselor vechi la Bucureşti. În schimb, fiecare fereastră este protejată de obloane din lemn, deobicei vopsite în maro. Acestea contrastează elegant cu culorile faţadelor. La interior răcoarea se menţine prin protecţia la razele solare cu obloane precum şi prin asigurarea unui flux continuu de aer.

Fac o paranteză. Am întrebat ce vopsele sunt folosite şi mi s-a răspuns că taina stă în calitatea acestora care foloseşte reţete tradiţionale locale. Brandul profesional San Marco este cel mai des utilizat. Ce diferenţă faţă de casele noi din România care sunt vopsite de multe ori cu astfel de culori. După 2 – 3 an, se murdăresc, “îmbătrânesc” urât şi sentimentului nobiliar şi optimism se transformă în unul de tristeţe.

Pe de altă parte, structura din cărămidă şi modul de organizare al apartamentelor imobilelor vechi din Roma se poate spune că seamănă într-un fel cu cele ale blocurilor interbelice de la noi. Dimensiune de 70 – 80 metri pătraţi, înălţime mare, mult spaţiu ocupat cu holuri, uşi masive cu tăblii, lipsa fluenţei între spaţii, rezultând astfel şi încăperi mai mici.

Fântâna Trevi, arhitect Nicola Salvi, completată de Giuseppe Pannini şi alţii, cea mai mare fântână baroc din Roma şi una dintre cele mai faimoase din lume. Este unul dintre “personajele” centrale ale celebrului film La dolce vita, în regia lui Federico Fellini. .

Aceasta era şi situaţia apartamentului Trevi, numit aşa datorită apropierii de fântâna cu acest nume. Pereți despărțitori grei din zidărie împărțeau planul de etaj de 80 MP în mai multe camere mici și înghesuite. Dulapurile personalizate din lemn și rafturile de cărți acumulate de proprietar blocau în mare parte intrarea luminii naturale.

Renovarea

Designerii din cadrul biroul de arhitectură Studio Venturoni, care a realizat proiectul de renovare, au luat câteva decizii ţinând seama de aceast situaţie şi de dorinţele proprietarului. Acesta vroia o transformare într-un apartament contemporan dar, în acelaşi timp, să se păstreze şi aerul local al oraşului.

Una dintre primele decizii  din cadrul proiectului de renovare a fost demolarea unor pereţi despărţitori.

Noul plan al apartamentului, mai deschis, a permis crearea unui spațiu pentru o zonă de luat masa în zona centrală.

Paleta de culori

Pereții din jur prezintă benzi largi de teracotă şi zugrăveală cu vopsea bej-nisipos, două nuanțe de pământ pe care studioul le simțea sinonime cu Roma.

Aceasta a fost a doua  decizie pentru proiect şi anume folosirea de nuanţe pastelate, la fel ca cele de exterior. În acest fel, decorul din exterior se continuă cu cel de interior din apartament. Suprafețele de teracotă și portocaliu apar din nou în zona de zi adiacentă

“Nu trebuie să fie tare pentru o declaraţie de design”. Acesta este crezul fondatoarei studioului, Francesca Venturoni, referitor la paleta de culori folosită la proiectul de renovare al apartamentului.

Utilizarea acestor nuanţe a fost făcută inteligent, prin benzi de culoare orizontale. În acest mod se induce o senzaţie de spaţiu mai larg. În plus, existenţa acestor suprafeţe mari pastelate oferă posibilitatea combinării cu culor de accent puternice, cum este albastrul.

Designul de interior

Ideea de bază a designului a fost un interior cu desene simple, mobilier  puţin şi forme reduse, îmbrăcate în culori moi.

Zona de zi adiacentă a fost mobilată cu o canapea lungă, gri. Aceasta se poate ridică ușor de un capăt întocmai ca în cazul unui șezlong.

Această piesă a fost selecţionată în mod special pentru asemănarea sa cu un triclinium. Este un tip de scaun care era folosit în sufrageriile caselor bogate romane. Acesta era compus din trei șezlonguri alăturate, pe care stăpânul casei se așeza în timp ce era îngrijit de servitori.

Între alte piese de mobilier se găseşte fotoliul Nemo în formă de față, realizat la atelierul Fabio Novembre. Nemo Face este un fotoliu modern, de culoare albă, menit sa asigure unicitatea încăperii în care este plasat. Acest lucru se realizează prin intermediul influentei artistice aduse. Ca şi canapeaua, fotoliul a fost inclus pentru a se potrivi cu senzația monumentală a antichităţii. Deasemenea a grandioaselor uși din mahon și a tavanelor din lemn ale apartamentului. Designerii de la Studio Venturoni au decis să păstreze în decor uşile vechi din mahon.

Pentru dormitor, în vederea unei atmosfere de calm, au fost folosite culori cu nuanţe de albastru pal. Tăblia patului precum şi perdelele bogate care asigură intimitatea prezintă oculoare albastru puternic. Accesoriile, cum sunt pernele bogate şi covorul, au culoarea muştarului şi sunt asociate cu corpuri de iluminat din alamă.

Plăcile portocalii arse au fost folosite pentru a căptuși podeaua și jumătatea inferioară a pereților din bucătărie. Aceasta a fost reamenajată complet cu dulapuri negre.

Deasemenea, un bufet negru dar curbat a fost instalat chiar lângă fereastra bucătăriei. Astfel locatarii nu mai sunt deranjaţi de aglomerația turistică plină de viață din zona fântânii Trevi..

În baie apar tonuri mai reci. În acest caz, suprafețele au fost căptușite cu plăci de piatră cu pete gri.

“Experienţa mea mi-a permis să înțeleg importanța detaliilor. Totul trebuie să fie la locul potrivit. Nu trebuie să ne fie frică să exprimăm concepte îndrăznețe, chiar și într-un cadru interior”, punctează Francesca Venturi.


Material realizat cu sprijinul Dezeen

Foto: Michele Bonechi.

1 thought on “Un apartament în centrul Romei: linii clare, culori pastelate şi triclinium

Comments are closed.