Elemente baroce şi rococo dau un şarm special eclectismului bucureştean

Ce frumuseţe de clădire, cu superbe detalii baroce de pe faţadă, cu acoperişul franţuzesc de tablă ciocănită de mână şi cu ornamente speciale din cositor, aşa cum arată imobilul din apropierea Ambasadei Franţei, cunoscut sub numele de casa Miţa Biciclista, a cărui renovare realizată de actualii proprietari spanioli s-a finalizat la sfârşitul anului trecut. De astfel de edificii nu se pot mândri decât marile oraşe occidentale.

După cum s-a remarcat de multe ori, arhitectura capitalei este interesantă prin amestecul de stiluri. Dacă însă clădiri în stil neoromânesc, Art Nouveau sau Art Deco se regăsesc la tot pasul, nu acelaşi lucru se poate spune despre cele în stil baroc.

Edificiu cu cariatide, Bulevardul Buzeşti. Detalii ornamentale pe faţadă

Aşa că să ne bucurăm de frumoasa renovare a clădirii amintite, mai ales că un alt imobil cu ornamente baroce dintre foarte puţinele existente în peisajul bucureştean, blocul cu cariatide de pe Bulevardul Buzeşti, de exemplu, se află într-o stare jalnică.

Barocul în România. Unde se regăseşte

Dacă se poate vorbi despre un stil baroc transilvănean, dezvoltat în secolele XVIII-XIX, ca urmare a integrării Transilvaniei în Imperiul Austriac în alte zone din ţară, în special în capitală, putem regăsi numai detalii baroce sau rococo în cazul unor clădiri în stil eclectic.

Detaliu ornamental tip rococo la Palatul Cantacuzino (Casa cu lei), Calea Victoriei

La fel ca şi în cazul altor stiluiri (gotic, renascentist, maur, etc.), prezenţa stilului baroc, alături de cel rococo,  completează în mod fericit peisajul architectural autohton, adăugând o notă specială în acest spaţiu, caracterizat de numeroase influenţe care au condus la prezenţa unei multitudini de stiluri mai cu seamă în Bucureşti, unde eclectismul atinge cote maxime.

În stil pur baroc sau eclectic, cu elemente influenţate de alte stiluri occidentale sau bizantine, toate aceste clădiri reprezintă repere istorice şi arhitecturale de seamă, căci  “valoarea  unei  construcţii  nu  trebuie  apreciată  după  puritatea  stilistică,  uneori  chiar amestecul  de  stiluri este cel care dă farmec” (arh. Horia Constantinescu-Strihan).

Fără a putea vorbi despre o clădire în stil pur baroc sau rococo în capitală, este probabil că cel mai de seamă arhitect care a aplicat principiile acestui stil este este Petre Antonescu, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai şcolii de arhitectură românească din prima jumătate a secolului XX şi care a realizat planurile pentru Arcul de Triumf în stil baroc precum şi cele ale Casei Oromolu (actuala Vila Qreator din Piaţa Victoriei), având elemente baroce şi rococo.

Scurtă incursiune în stilul baroc

Stilul baroc este caracterizat de monumentalitatea clădirilor, excesivitatea decorării interioare și exterioare a acestora.şi bogățiafolosirii detaliilor. În arhitectura de tip baroc, accentul cade pe folosirea elementelor arhitectonice ce conferă măreție și grandoare, așa cum sunt coloane masive, bolţi înalte, arcade largi, domuri, culori puternic contrastante, volume și spații goale impresionante.Liniile curbe (lipsesc total unghiurile ascuţie sau modelele geometrice) sunt cele care imprimă caracterul stilului. Comparate cu clădirile realizate anterior, interiorul unei clădiri executate în stil baroc aduce ca una din inovațiile sale esențiale folosirea unui imens spațiu interior la intrare urmat de existența unor scări monumentale ce leagă parterul cu celelalte nivele ale clădirii, aceasta devenind simbolul bunăstării de tip burghez. O altă noutate este constituită de folosirea unei succesiuni de spații interioare ce cresc progresiv atât în volum cât și în bogația decorării. Planificarea stradală radială, pornind dintr-o piață centrală sau de la un monument plasat la intersecția a multiple bulevarde, este tot de inspirație tipică barocă, preluând modelul grădinilor baroce.

Arcul de Triumf (1936) înainte de a fi restaurat, proiectat de Petre Antonescu. Foto: Bogdan Caraman

Barocul arhitectural a preluat şi ideea de poartă formală de intrare într-un oraș prin realizarea de porţi monumentale şi arcuri de triumf dedicate întoarcerii acasă a eroilor, cum este cazul  Porţii Brandemburg din Berlin sau Arcul de triumf parizian, comandat de Napoleon. Este interesant faptul că mulţi specialişti consideră Arcul de triumf bucureştean (inspirat la rândul său de cel  din Paris) ca fiind “mai elegant, mai suplu şi  cel mai “baroc” din aceste trei monumente ale victorie (Wikipedia în limba română).

Detaliu ornamente, Palatul Cantacuzino (Casa cu lei)

Variantă a barocului, în stilul rococo se menţin caracteristicile de bază ale acestuia dar grandoarea , opulenţa elementele wow ating cote nemaiîntâlnite şi, de aceea, este considerat o etapă distinctă. Curbele ornamentale devin infinit încolăcite, se folosesc preponderent spiralele şi combinaţia dintre pictură şi sculptură la interior. (de exemplu, din imaginea picturală a unui îngeraş pe tavanul încărcat se desprinde un detaliu de sculptură al piciorului).

Stilul baroc transilvănean, câteva exemple

Principalele orașe cu specific baroc din Transilvania sunt Clujul,  Oradea, Târgu Mureș, Sibiul etc., la care se adaugă centrele baroce din Banat, în primul rând Timișoara. Primul edificiu construit în stil baroc este Biserica Piariștilor din Cluj.

Construit între 1774 și 1785 pe laturile unei curți rectangulare de către contele Gheorghe (György) Banffy, Castelul Banffy din Cluj-Napoca este considerat a fi cea mai reprezentativă clădire în stilul baroc din Transilvania.

Detaliu grifon, Castelul Banfy

Frontispiciul rococo are blazonul familiei Banffy și 6 statui ale unor personaje din mitologie. Incărcătura istorică este maximă, palatul găzduind ca oaspeți pe împărații Francisc I și Franz Josef. 

Altă clădire deosebită este Palatul Brukenthal, construit în stil baroc în perioada 1778-1788, pe bulevardul principal, în Piața Mare a Sibiului. Astăzi, clădirea adăposteşte unul dintre cele mai importante muzee din ţară.

Palatal Baroc din Oradea, specific barocului austriac,  a fost construit în anul 1777 (realizarea durând 15 ani) în forma literei U. Pe fațada principală se detașează rezalitul central, decorat simetric cu pilaștri terminați în capiteluri, ghirlande și falduri.

Casa Karácsonyi din Gherla a fost construită la sfârșitul secolului al XVIII-lea, actualmente aici funcționând Muzeul de Istorie al localităţii. Peste axul central al faţadei se observă un fronton triunghiular drept realizat în stil baroc. Ferestrele sunt înconjurate de chenare cu acoladă dublă ce prezintă inflexiuni și motive decorative vegetale și hereldice

Barocul în peisajul bucureştean

Arcul de Triumf din Bucuresti ce comemorează Victoria României în primul Război Mondial, a fost proiectat de Petre Antonescu şi construit în perioada 1921-1922, renovat în perioada 1935-1936, și din nou renovat începând din 2014. Are 27 m înălțime, cu o singură deschidere și este de formă paralelipipedică. Machetele au fost executate de artiști plastici, iar pentru cioplirea marmurei de Rușchița, pe lângă sculptorii autohtoni, s-a apelat și la un număr de zece sculptori din Italia.

Palatul Cantacuzino, foto Britchi Mirela

Palatul Cantacuzino (Casa cu lei). Construit între anii 1901-1903 de către Gheorghe Grigore Cantacuzino, denumit ,,Nababul” (fost primar al Capitalei, prim ministru, şef al Partidului Conservator), ansamblul arhitectonic s-a realizat după proiectele arhitectului Ioan D. Berindei în stilul baroc francez al epocii Ludovic al XVI-lea.

Pentru decorarea clădirii, acesta şi-a asigurat colaborarea unor apreciaţi artişti ai vremii. Picturile murale poartă semnăturile maeştrilor G. D. Mirea, Nicolae Vermont, Costin Petrescu şi Arthur Verona, sculpturile şi ornamentaţiile sculptate sunt opera lui Emil Wilhelm Becker, în timp ce iscusinţa  Casei Krieger din Paris poate fi admirată în decoraţia interioară (tapiserii, candelabre, lămpi, vitralii etc.). Faţada atrage în mod deosebit atenţia prin bogăţia decoraţiei sculpturale. Deasupra intrării, frontonul circular este prevăzut cu stema princiară a Cantacuzinilor. 

Parterul este cu ferestre în arc de cerc și cu balustrade de piatră, etaul are ferestre drepte prevăzute cu balconașe din fier forjat și o mansardă cu lucarne bogat ornamentate. Fațada are ca element dominant intrarea, precedată de trepte ample, din marmură, străjuită de doi lei din piatră și ocrotită de o marchiză în formă de scoică, acest ansamblu fiind principalul element baroc al construcţiei. Astfel de elemente precum şi cele rococo se regăsesc la interior.

Casa Oromolu (Vila Qreator). Casa care se afla in acest moment pe terenul de pe bd. Aviatorilor nr.8 a fost construita in 1926-1927 pentru fostul guvernator al Băncii Naționale Mihai Oromolu. Interiorul  este  neoclasic iar accentele deasupra intrării principale  sugerează elemente de rococo.

La fel ca şi în cazul Palatului Cantacuzino, copertina  metalică  amplasată deasupra intrării principale, ne duce cu  gândul  la  intenţia  de  rococo, fiind  influenţată  de  stilul  nou  la  acea  vreme, Art Nouveaux  sau  Jugendstil. Tot elemente de rococo se regăsesc în detaliile sculpturale de la acoperiş precum şi la interior.

Miţa Biciclista şi lifestyle de Bucureşti  interbelic

Casa impozantă de l\ng[ Biserica Amyei, de pe strada Cristian tell, nr. 9-11, a fost cândva a celebrei Miţa Biciclista, frumoasa curtezană din perioada interbelică, fiind caracterizată de străzile aglomerate şi pline de magazine scumpe ale Micului Paris

https://cdn.historia.ro/img/articles/2019/03/19/Mita_Biciclista.jpg?v=1

Devenită o tânără cultă şi învăţată la pension în străinătate, Miţa Biciclista, pe numele ei adevărat Maria Mihăescu, l-a avut ca prim amant pe Regele Leopold al Belgiei. 

Miţa Biciclista foto de epocă. Foto: revista Historia

Miţa Biciclista ieşea pe străzi de bunăvoie şi îşi alegea singură clienţii, care, de obicei erau persoane cunoscute sau cu mulţi bani. Lucru rar la vremea aceea, în anii ‘20, făcea ciclism prin Bucureşti pentru a-şi menţine silueta, după cum povesteşte istoricul Neagu Djuvara, în cartea „Un secol cu Neagu Djuvara”.

Foto: Ion Diamandi