Glam în design şi fashion, fără limite

Mai puternic, mai strălucitor și mai radical, un glam sălbatic din anii ‘80 s-a întors, amintindu-ne de o epocă în care mobilierul a devenit un simbol al statutului, iar designerii au făcut o ofertă pentru libertate, demonstrând împotriva regulilor vizuale stabilite. Nimic nu era imposibil, iar glamurul nu cunoștea limite.

Acum că anii optzeci sunt mai departe în trecut, ei par mai rezonanţi, mai euforici și mai invitaţionali, inclusiv pentru generațiile mai tinere. Toată lumea vrea să fie impregnată cu magia anilor ‘80, să experimenteze acea senzație bună pe care acest deceniu a lăsat-o în urmă în ţările Occidentale.

Pentru unii, aceasta este o șansă de a retrăi strălucirea tinereții lor; pentru alții este un punct de referință într-o lume în mișcare din ce în ce mai amețitoare

Pierro Lissoni, Casina

Anii ‘80 au avut, de asemenea, şi o latură mai modestă, o prelungire a anilor anteriori. Nuanțele de pământ și betonul expus au fost combinate cu construcții lineare din oțel. Aceste idei primesc acum o interpretare contemporană şi plină de farmec din partea multor designeri.

O altă tendinţă preluată din anii ‘80 este combinarea statuilor clasice în ipostaze neobișnuite cu obiecte care aduc mișcare în spațiu și sugerează lumea naturală.

Deşi se folosesc elemente complicate, în acest caz încăperile nu par a fi aglomerate dar uneori decorurile tind spre suprarealism.

Aspectele vintage, o tendinţă a vremurilor noastre

Anii ‘80 au reprezentat o perioadă plină de satisfacții, pentru că moda și interioarele au oferit un amestec stilistic îndrăzneț, care a lăsat posibilități semnificative de interpretare.

La modă, umerii erau cea mai importantă parte a corpului, iar hainele au început să includă multe accesorii (rucsac, de exemplu) și mâneci bufante, cu sigle imprimate pe fiecare articol. Articolele sportive au început să se poarte în combinaţie cu îmbrăcămintea de zi.

În prezent, în ceea ce privește interioarele, designeri precum David Alhadeff, Cristina Celestino și Nina Yashar aduc înapoi anii ‘80 prin  culori și texturi îndrăznețe, expresive, plus forme neobișnuite, cum este în cazul ochelarilor.

Aspectele vintage sunt acum un semn al vremurilor. Arta pop veselă împodobește podelele și pereții cu obiectele de artă, în timp ce sculpturile de aur de animale acționează ca piese statement.

Altă tendinţă este dată de  modelele geometrice art deco, culorile artei pop și kitsch-ul din anii ‘50. Adică liniile propuse de Grupul Memphis fondat de Ettore Sottsass şi practicat îndeosebi în Italia anilor ‘80. La acea vreme, mobilierul lor nu era foarte răspândit, deoarece era mult prea radical. Acum piesele concepute de ei sunt celebrate și obțin prețuri foarte ridicate la licitații. Lucrările unor designeri celebri precum Ettore Sottsass, Ron Arad și Toshiyuki Kita sunt mai căutate ca niciodată. S-au îndepărtat de modernismul clasic și au eliberat designul de regulile sale stricte anterioare.

Glam cu rochii metalice și cercei de corali

Anii ‘80 nu erau la fel peste tot; diferite fațete au ieșit în evidență în diferite țări. În timp ce Italia a avut mișcarea Memphis în jurul lui Ettore Sottsass, cu culorile sale vesele și o atitudinea jucăușă, negrul și cromul erau la mare modă în Germania. În Franța, accentul a fost pus foarte mult pe strălucire și glamour.

Mobilierul și iluminatul care ne atrag atenția în primul rând, fac, de asemenea, parte din aspectul elegant al anilor ‘80. Acum sunt foarte solicitate – alături de rochii metalice și cercei de corali.

Mai multe obiecte își redescoperă gloria de odinioară, cum este cazul obiectelor aşezate pe centrul mesei. Această invenție franceză din anii 1690 a fost sărbătorită în anii ‘80. Acum revine pe mesele multor ambientări care caută un glam modern.

Piesele centrale sunt obiecte de design în sine. Adesea sunt realizate din argint sau parțial aurite, iar singurul lor scop este de a fi decorative. Un exemplu elocvent sunt corpurile de iluminat.

Metalizatul – argintat sau aurit – face istorie în continuare, regăsindu-se la oglinzile spectaculoase, cu dimensiuni ample şi rame generoase, sau cele cunoscute ca „ochiul vrăjitorului”, canapelele de tip gentleman’s club, mesele cu blat din onix sau cristal bizotat, comode, noptierele îmbrăcate în alcantara, vitrine şi, nu în ultimul rând, corpuri de iluminat, care sunt veritabile opere de artă.

Mobila care a stârnit vâlvă în anii ‘80

Anii ‘80 au transformat mobilierul în simboluri de stare, ale căror înfățișări erau mai importante decât funcția lor. Storcătorul lui Philippe Starck din 1987, realizat pentru pentru Alessi, arăta ca o rachetă spațială.

Urquiola, Casina
Grcic, Casina

În zilele noastre nu trebuie să ne lipsim de funcționalitate. Fie că este vorba de o geantă de mână sau de o piesă de mobilier, la modă este însă îndrăzneala. Andrea House a imaginat o oglindă cu franjuri abundente, iar Ebarrito a scos la iveală cizme cu tocuri lamé. Acestea sunt accesorii ideale pentru o nouă generație care dorește să redescopere stilul de viaţă al anilor ‘80.

Interior glamour într-un apartament din centrul Parisului

Iată şi alte decoraţii şi accesorii lansate în ultima perioadă şi care pot fi etichetate ca bizare. Un șezlong balansoar de Tom Dixon în formă de pasăre. Un obiect de la Light & Living care arată ca o coajă de broască țestoasă. O pernă aurie, cu imprimeu leopard, de la Riviera Maison. Iar lista poate fi continuată.

Dacă post-modernismul din anii ‘80 ne-a învățat ceva, acesta este, fără îndoială, că nimic nu este imposibil.

1 thought on “Glam în design şi fashion, fără limite

Comments are closed.