Automotoarele seria A 700 produse de Malaxa, încă în funcţiune

Chestionaţi în anul 2016, reprezentanţii CFR Călători au răspuns că pe ruta Medgidia – Tulcea se realizează în extrasezon cu trenuri formate din automotoare 700 – Malaxa.  Cu câteva zile în urmă, am avut prilejul să circul cu un astfel de tren pe ruta Constanţa –Mangalia.

Automotoarele A 700, o soluţie de top din 1937

Automotoarele Diesel A 700 au început să fie fabricate la Uzinele Malaxa din anul 1937. La acel moment marea majoritate a trenurilor erau tractate de locomotive care funcţionau pe bază de abur realizat prin arderea cărbunelui. Automotoarele reprezentau noile tendinţe şi nu numai ca şi motor. Era vorba despre design, forma este deja aerodinamică. Iar automotoarele A 700 reprezentau la acel moment una dintre cele mai inovative soluţii, mijloace de transport intercity. De altfel şi acum după aproape un secol, forma automotorului nu este depăşită. Şi interiorul, deşi a fost renovat de mai multe ori datorită uzurii, este unul modern.

Iniţial, automotoarele A700 au fost dotate cu motoare Ganz. După un timp, s-a trecut la un model superior, A 1000, cu o formă mai alungită. Este de remarcat că fabricarea acestor mijloace de transport a fost preluată şi de regimul comunist, acestea producându-se până în anul 1954.

În producţia cinematografică Frumoasele vacanțe (1968), având în rol principal pe Ilinca Tomoroveanu, apare automotorul Malaxa A 1000, care a făcut senzaţie deoarece putea fi comparat cu trenurile de atunci din Franţa. Deci regimul de atunci se mândrea şi prezenta o realizare tehnologică de dinainte de război.

Deşi viteza constructivă a automotoarelor A700 era de 70 de km/oră, în funcţie de calitatea şinelor, pe anumite porţiuni, acestea dezvoltau viteze de peste 80 de km pe oră, ceea ce pentru perioada respectivă era deasemenea un record.

Automotorul Diesel A 700 în staţie la Eforie Sud

Astăzi, automotoarele Malaxa sau subansamblurile existente în structura lor pot fi menţinute în circulaţie numai dacă îndeplinesc caracteristicile tehnice de siguranță a circulaţiei pe infrastructura feroviară publică. Aşa au comunicat reprezentanţii CFR Călători. Ca părere subiectivă, pe anumite porţiuni, automotorul A700 circulă pe ruta Constanţa – Mangalia cu cel puţin 80 de km/h, mai ales că traversele de cale ferată din lemn au fost recent înlocuite cu unele din beton.