Artista Nicole Jutka a fost prezentă cu lucrările „TRIO” și „FLOWER BRIDGE” în cadrul prestigioasei Bienale de la Veneția din 2024. Găzduită de Galeria Cipriarte ca parte a evenimentelor colaterale ale Bienalei, această expoziție a oferit o explorare vizuală unică, cu adâncime tematică și inovație.
Expoziţia Nicolei Jutka a reprezentat un punct culminant al Bienalei de la Veneția, oferind o reflecție emoționantă asupra condiției umane prin prisma artei contemporane.
„FLOWER BRIDGE” (2021)
Această lucrare de artă, realizată în tehnici mixte pe pânză folosește uleiuri și acrilice fluorescente pentru a ilustra un ansamblu vibrant de flori stilizate, simbolizând un pod între lumea naturală și observator. Iată descrierea făcută de curatoarea Dr. Anita Shah:
Pictura Nicolei Jutka prezintă o interacțiune dinamică de petale de trandafiri roșii sub lumină UV, reflectând culori intense și structuri fantastice. Această piesă servește ca un testament artistic al experienței pandemice, portretizând o narativă a constrângerii, rezilienței, introspecției, în care aripile artistului sunt tăiate în mod simbolic, limitând zborul creativ în cadrul constrângerilor fizice impuse de izolare. În mijlocul acestor întâmplări, trandafirul din Moldova pătrunde pe pânză, o incursiune inconștientă care aduce cu el promisiunea iubirii și a dăruirii necondiționate. Lucrarea dobândește astfel o dualitate emoțională, exprimând atât un sentiment de pierdere, cât și de speranță; în cadrul restricției fizice, artistul descoperă o nouă libertate în introspecție și exprimare. Fiecare trăsătură vibrantă, fiecare suprafață texturată devine un act de rezistență și redescoperire, un zbor al spiritului artistic care transcende barierele pandemiei, amintindu-ne de rezistența umană în fața adversității.
Lucrarea “FLOWER BRIDGE” prezintă un ansamblu vibrant de flori stilizate, cu petale și forme care par a fi pictate cu tușe largi și expresive. Culorile sunt saturate și pline de viață, cu nuanțe de roșu, portocaliu, albastru și verde care ies în evidență pe un fundal întunecat, creând un contrast puternic. Textura vizibilă sugerează o tehnică de pictură cu impasto, în care vopseaua este aplicată cu generozitate, lăsând urme tangibile ale mișcărilor de pensulă sau de spatula. Această abundență de textură și culoare poate simboliza diversitatea și dinamismul naturii, evocând o punte între lumea naturală și observator. Pictura are un caracter abstract, permițând interpretări variate și personale, iar plasarea sa într-un spațiu minimalist subliniază și mai mult bogăția vizuală a lucrării. În vocabularul artei contemporane, “FLOWER BRIDGE ” din seria “LIGHT PENETRATES DARKNESS_ HANGING GARDENS” se prezintă ca o manifestare a nevoii de transcendență spirituală în timpul pandemiei. Lucrarea vorbește despre locuri fără limite, unde drumurile nu sunt îngrădite și unde unde dragostea divină își găsește expresia în efigia unei grădini eterne. Această operă artistică devine un sanctuar al libertății, o poartă către grădinile cerești, invocând prezența omniprezentă a divinului.
„TRIO” (2021)
În această compoziție captivantă, Nicole Jutka explorează conceptul de Trinitate asemănat cu cele trei stări ale apei – gheață, apă și abur. Această lucrare din aceeași serie prezintă o călătorie vizuală și emoțională prin culorile explozive și formele abstracte, portretizând trandafirii din Moldova ca simboluri ale iubirii și compasiunii ce traversează lucrarea, oferind profunzime și context cultural. „TRIO” este o celebrare a generozității spirituale și emoționale, oferind fiecărui vizitator o trandafir metaforic. Fiecare petală, fiecare cromatism vibrant este o celebrare a multiplelor forme de iubire, aducând o puternică dimensiune spirituală și emoțională în spațiul galeriei.
Pictura devine o odă dedicată variațiilor metamorfice ale apei, jucându-se cu conceptul de trinitate prin intermediul mijloacelor vizuale. Lucrarea este un dialog între diversele forme ale apei – solidă, fluidă și vapori – și cei trei trandafiri din Moldova, care înfloresc dintr-un substrat de dragoste și compasiune profundă. Artistul folosește trandafirul ca vector trans-cultural al sentimentelor umane esențiale, un simbol care transcende geografia și își reflectă rădăcinile în universal. Prin contrastul vibrant al culorilor și al formelor abstractizate “Trio” invocă o interacțiune între stări, simțuri și emoții, devenind un vehicul de transfer metaforic și de generozitate spirituală între creator și receptor. În această serie, grădina suspendată devine un teren de experimentare a limitelor expresiei artistice și de chestionare a posibilităților infinite de transmutare a artei și a sentimentelor.