Specialiştii sunt de acord că tendinţa specială manifestată în designul contemporan de interior este mixul. Este vorba de combinarea creativă de piese, accesorii, decoraţii, materiale, motive aparţinând de stiluri şi culturi diferite. Decorul astfel realizat poartă denumirea de design eclectic.
Mixul între clasic şi contemporan
La aceasta se adaugă şi descoperirea de branduri şi produse noi care reflectă spiritul esenţial al noilor decorări, în special cele legate de ecologie.
Desigur că mixul între clasic, vintage şi contemporan rămâne apanajul creativităţii designerilor. Meșteșugul, arta și tehnologia digitală sunt strâns legate iar rezultatele se văd în proiectele de design interior
La cele mai importante târguri din domeniul home&deco şi bunuri de larg consum pentru casă, cum sunt AMBIENTE (Frankfurt), Maison&Objet (Paris) sau imm cologne (Koln) se observă în ultimii ani o creştere semnificativă a tendinţei mixului, atât în ceea ce priveşte decorul de interior cât şi designul de produs. Designeri recunoscuţi propun firmelor colecţii de produse al cărui design se caracterizează printr-o mixtură de elemente. De multe ori se preiau idei clasice de succes la care se adaugă elemente moderne. Mai mult, biroul de arhitecţi Stilburo bora.herke. palmisano de la AMBIENTE, al cărui rol este tocmai de a decela tendinţele în domeniu, grupează mai multe produse expuse la târg în aranjamente care demonstrează fără echivoc tendinţa mixului.
Îmbinări şi aranjamente în stil patchwork
Elemente diferite sunt îmbinate într-un tot unitar în stil patchwork, care balansează între geometric şi figurativ, excentic şi naiv, vintage şi home-made. Tonurile vesele prevalează, în timp ce jucăriile reprezintă accente simpatice.
Decoraţiunile şi accesoriile (pentru casă sau fashion) sunt brodate sau tricotate, iar năzdrăvănia lor binedispune deseori.
Mixul în designul de interior: minimizare vs. maximizare
În momentul de faţă lumea este contradictorie iar acest fapt se reflectă şi în domeniul designului. Minimizare sau maximizare este o chestiune care frământă acest sector. Aceasta mai cu seamă că stilul minimalist are încă destui susţinători provenind de pe puternicele pieţe din Germania şi ţările scandinave.
Stilul minimalist este în prezent în contradicţie atât cu tendinţa de confort, căldură şi glamur la interior, în creştere, precum şi cu tradiţia franceză spre grandoare. Stilul minimalist este încurajat şi politic prin recomandarea către limitarea consumurilor, fiind în concordanţă cu ideile ecologice la mare modă. Pe de altă parte, celebra teză “less is more” începe să fie înlocuită de alta, “less is bore”.
De altfel, în prezent şi designerii de interior care folosesc stilul minimalist, decorând de exemplu un întreg living cu un fotoliu şi nimic altceva, “îmblânzesc” plictiseala ambientului cu un accent. De exemplu, cu o operă de artă, deobicei mai colorată şi de dimensiuni mari.
Să nu uităm că şi conceptul de casă pasivă este treptat înlocuit cu cel al casei deschise active, în care confortul locatarilor este în prim plan.
Confort şi echilibru
Dispare deci minimalismul? Nicidecum, liniile sale drepte şi curate pot induce la mulţi oameni o stare de echilibru. Dar, mai presus de aceasta, se poate manifesta prin reducerea dimensiunilor pieselor de mobilier şi a masivităţii. Precum şi prin folosirea unor materiale inovative noi care ajută la acest lucru. Prin acest demers, de exemplu, picioarele pieselor de mobilier devin subţiri şi fine. În acelaşi timp, păstrând soliditatea şi siguranţa.
Entuziasmul prezenţei materialelor textile, a luminii ca parte integrantă a unui stil, a pieselor unicat, a celor vintage sau în manieră industrială reconfigurează imaginea de ansamblu. Modul de abordare şi designul de acest fel sunt îmbrăţişate nu numai de designerii de succes. Deasemenea şi de mulţi consumatori care vor pentru amenajările proprii ceva deosebit, ceva special.
Iar acest ceva special este dat tocmai de posibilitatea amestecului dintre stiluri, materiale, forme, motive şi culori. Rolul designerului este în acest caz esenţial, altfel lăsat pe mâna amatorilor tehnica mixului poate lesne conduce către kitsch.
Dinamice şi vibrante, soluţiile propuse de arhitecţi şi designeri nu încarcă inutil cu obiecte, ci reunesc mai multe stiluri şi culturi, fiecare cu elementele sale definitorii.
Ordine, sustenabilitate şi tehnologie
Şi cu toate astea, se vorbeşte foarte mult despre ordine. Despre o claritate a spaţiilor de trecere şi un confort generat de tehnologie. Uşi şi pereţi ce glisează la atingerea telecomenzii, surse de iluminat şi încălzire ascunse în nişe, mobilier care apare ca prin minune prin apăsarea unui buton, spaţii de depozitare ce înglobează miraculos o cantitate de obiecte greu de imaginat, datorită unei geometrii speculate la maximum – iată doar câteva linii directoare ale trendurilor actuale.
Se propun, printre altele, pereţi fără tapet, dar acoperite cu covoare de inspiraţie etnică, rafturi deschise cu un display de obiecte decorative, reîntoarcerea la canapelele moi, prevăzute cu o multitudine de perne decorative, fotografii de familie cu un mare impact vizual, covoare realizate din mai multe piese, asemeni unui puzzle, sau, în lipsa lor, piese de mobilier de efect.
Interioarele încep să semene cu obiectele de comunicare pe care le folosim zi de zi. Smartphone-urile, tabletele şi televizoarele sunt din ce în ce mai subţiri şi uşoare. Totul este la vedere, servind unui scop precis. Lucrurile pe care nu dorim să le arătăm le camuflăm inteligent, cu ajutorul tehnologiilor ultrasofisticate.
Dar cu siguranţă nu renunţăm la plăcerea de a ne înconjura de culoare, căldură şi confort. Materialele folosite sunt predominant cele naturale, antialergice. Paleta cromatică îi bucură atât pe cei pentru care decorul flamboaiant reprezintă un must have, cât şi pe cei care preferă simplitatea.
Importante sunt confortul şi mai ales personalitatea interioarelor, fie că vorbim despre lofturi spaţioase sau spaţii clasice.
Foto: Messe Frankfurt, Messe Koln, Maison&Objet
1 thought on “Artistic şi divers, o tendinţă în designul contemporan”
Comments are closed.