Aranjarea mesei poate lesne intra în categoria artei. De aceea, de multe ori titlul care se practică pe această temă este “Arta aranjării mesei”.
Cultura mesei, mai mult decât o masă frumos aranjată
Tema aranjării mesei revine în actualitate odată cu diverse momente de sărbătoare (Revelionul, Crăciunul, Paştele, alte evenimente de familie) şi atunci masa trebuie aranjată şi decorată în consecinţă, elegant şi festiv. Este vorba deci despre o masă de sărbătoare.
Pe reţelele sociale se pot găsi mii de imagini cu mese frumoase, de obicei elaborate. Ce se află în spatele acestui fenomen social media? Decorarea mesei ar trebui să ofere cu siguranță o sărbătoare pentru ochi. Perfect coordonate, aranjamentele individuale de masă sunt compuse din veselă, tacâmuri și pahare, care își primesc finisajul decorativ cu nenumărate accesorii: șervețele pliate cu artă, lumânări atent alese, sfeşnice sau aranjamente florale. Adesea, decorarea mesei urmează o temă sau este păstrată într-o anumită culoare sau familie de decor. La fel de interesante sunt pauzele de stil puse în scenă în mod deliberat între vesela tradițională și cea modernă. Și uneori porțelanul în sine este povestea care trebuie spusă.
Termenul de amenajare a mesei – constând din amenajare de masă și amenajări peisagistice – a fost deja inventat de bucătarul de televiziune american Sandra Lee în 2003. La fel ca atâtea tendințe de stil de viață, amenajarea mesei a fost, de asemenea, susţinută de pandemia Covid-19, deoarece importanța propriei case a crescut enorm și cu ea statutul mesei frumos aşezate.
Așa cum gazdele se gândesc la propriile ținute, „garderoul” mesei joacă, de asemenea, un rol decisiv în accentuarea modului de viață. În diverse ţări (de exemplu în Statele Unite) există chiar emisiuni de competiție la televiziune numite „Table Wars”, care sunt dedicate amenajării meselor.
Cultura mesei de-a lungul secolelor
Istoria culturii mesei este la fel de veche ca istoria omenirii. Chiar și oamenii din epoca de piatră acordau importanță să stea în jurul focului și să mănânce împreună. În antichitate, canapeaua de luat masa a devenit una dintre cele mai importante piese de mobilier. Începând cu secolul al XI-lea, manierele la masă au devenit mai rafinate.
Știm din surse medievale că la curțile regale se oficiau banchete cu peste 300 de feluri de mâncare. Marea realizare a timpurilor moderne a fost stabilirea furculiţei ca parte fixă a mesei. Înainte de asta, oamenii mâncau mai ales cu degetele sau cu lingura. Începând cu secolul al XVIII-lea, manierele de masă ale societății de la curte s-au răspândit și în burghezie. Mâncărurile au devenit mai variate și mai rafinate, vesela de masă de calitate superioară și mai prețioasă, iar arginteria a intrat în modă ca tacâmuri. În plus, au fost introduse acum alte ustensile utile precum tacâmurile de pește, lingurile de ciorbă și paharele pentru ouă.
În timp ce masa nobilă a fost cândva un loc de punere în scenă perfectă, astăzi nu mai există reguli fixe pentru cultura mesei. Cu toate acestea, sau poate tocmai din această cauză, tacâmurile din argint fin și vesela extraordinară au propria lor fascinație. Iar ustensilele și specialiștii care au fost aproape uitați nu sunt doar perfecte pentru amenajarea modernă a mesei, ci garantează și o reuşită. Accesoriile mici precum suporturile pentru cuțite și suporturile pentru carduri au un efect extraordinar asupra mesei. Inelele pentru șervețele, suporturile pentru pâine prăjită, menajele sau gălețile pentru gheață sunt pe cât de practice, pe atât de decorative. Același lucru este valabil și pentru unelte speciale, cum sunt: cleștele pentru homar, cuţitele pentru felierea trufelor, diverse ustensile pentru servirea diferitelor feluri de brânză, spărgătoarele de stridii sau lingurile de caviar. Evidențele vizuale sunt oferite de ustensile precum castroanele cu capace de sticlă, decantoarele în formă de rațe sau etagere de „frunză”
Edzard 1 găleată de gheață din oțel inoxidabil, Bredemeijer / 2+3 clești pentru homari și suport pentru pâine prăjită, Robbe & Berking / 4 carafă cu model rață, Edzard / 5+6 boluri mici cu cloches de sticlă și etagere din oțel inoxidabil, Zieher
Porțelan, sticlă, tacâmuri
Cele trei ingrediente de bază pentru masa bine aranjată sunt vesela, paharele și tacâmurile, cu accent pe primul. Porțelanul fin, adesea decorat în mod neobișnuit, atrage ochiul prin excelență. Vechii şi celebri producători de porţelan, Rosenthal, Limoges, Meissen, Sevres au rămas pe piaţă iar noile servicii de masă pe care le propun prezintă inovaţii şi diverse noutăţi privind temele picturale abordate, culorile, formele şi deci designul, faţă de serviciile clasice.
Bone China este considerat cel mai elegant tip de porțelan. Puţină cenuşă de oase asigură faptul că materialul pare deosebit de delicat și transparent. Fosfatul de calciu conținut în cenușa osoasă este însă responsabil nu numai de aspectul filigranului, ci și de densitatea și rezistența extraordinară. În plus, modelele noi de pe Fine Bone China dezvoltă o luminozitate deosebită. Intensitatea culorilor concurează cu frumusețea locului şi decorului în care este plasată masa.
Tacâmurile joacă un rol deosebit pe masă. La urma urmei, apucăm cuțitul, lingura și furculița în timp ce mâncăm și venim în contact direct cu ele. Prin urmare, ar trebui să fie confortabile și plăcut de ținut în mână și, în același timp, convingătoare vizual. Modele neobișnuite precum tacâmurile cu mânere cu efect sidef pun accente impresionante. În orice casă de familie nobilă sau burgheză, argintăria era un must. Casetele din lemn de esenţă nobilă erau voluminoase şi conţineau seturi de 12 sau chiar 24 de piese – furculiţe, linguri, linguriţe de desert, cuţite, seturi speciale pentru peşte, suporturi şi alte piese speciale.
Simțul este important și pentru pahare, pe care le luăm în mâini și le atingem cu gura când bem. De aceea ar trebui de încercat ceva nou mai des. De exemplu, de ce să nu încerci sake-ul ca băutură în meniu? În gastronomia de top, vinul de orez japonez a fost stabilit ca acompaniament perfect pentru mâncare de multă vreme. Dar sake-ul merge bine și cu preparatele „normale”.
“Băutura deschide experiențe culinare noi și interesante”, a spus Charly Iten, primul Maestru Sommelier Sake al Elveției, într-un reportaj din ziarul elvețian NZZ. Paharele de sake, realizate conform artei tradiționale japoneze de fabricare a sticlei, sunt folosite pentru a servi băutura cu stil.
Diversă, remarcabilă și uneori spectaculoasă, o piesă centrală (poate fi şi o vază, un aranjament floral sau o fructieră de dimensiuni mai mari) pare un aspect grandios pe masă. La sfârșitul secolului al XVII-lea, piesele centrale au devenit la modă în Franța. De obicei erau făcute din argint, adesea decorate cu aur sau email. Această tendință a mers mână în mână cu o schimbare în cultura mesei.
În timp ce în trecut toate felurile de mâncare erau așezate pe masă împreună (à la française), acum erau servite „à la russe”, ceea ce însemna că toate felurile de mâncare erau așezate pe masă individual și una după alta. În acest caz „vidul” care a rezultat din acest lucru pe masa a fost mai mult decât acoperit de piesa centrală.
Tot în această tradiție este candelabru „Empire” cu mai multe brațe, realizat din argint care se spune că ar fi pus totul în umbră chiar și la curtea lui Ludovic al XIV-lea.
Cum arătau aranjamentele nobiliare ale mesei, ce importanţă era acordată acestora? În acest sens recomand vizionarea unui film excepţional. Vatel (este şi numele filmului), bucătarul prinţului Conde este, în acelaşi timp, maestru în organizarea de festivităţi. Interpretat de Gerard Depardieu, acesta este însărcinat şi cu aranjarea şi decorarea mesei la Castelul Chantilly, unde urma să vină în vizită regele Franţei, Ludovic al XIV-lea. Pe lângă platourile de bucate splendid ornate, imensa masă prezenta fabuloase decoraţii lucrate în gheaţă, ca piese centrale. Aceste obiecte de artă unicat serveau numai la acest eveniment, ele topindu-se la sfârşitul petrecerii.
Tot ca piesă specială, nu mai puțin impresionantă, este decantorul de vin conceput în timpurile noastre de binecunoscutul designer Ron Arad. Designul modern transformă sensibil centrul mesei.
Sambonet a creat, la rândul său, o piesă centrală atrăgătoare, bazată pe designul arhitectului și designerului italian Gio Ponti.
Obiectele strălucitoare sunt aproape toate aurii, ceea ce adaugă un glam special mesei. Pentru momentele festive, masa este adesea decorată cu lux. Desigur, cel mai nobil dintre toate materialele nu trebuie să lipsească. Aurul – simbolul luminii, al soarelui și al bogăției. Decorațiile aurii subliniază albul porțelanului și se armonizează cu orice ambianță. Tacâmurile de culoare aurie, inelele de șervețele sau lingura de degustare multifuncțională de la Triangle se potrivesc bine cu aceasta. Aceste accesorii oferă multe despre care să vorbiți precum și amintiri fermecătoare ale unei mese de neuitat frumos așezate.
Royal Limoges 1 lingură de degustare, Triangle / 2 inel pentru șervețel, Zieher / 3 ulcior de vid, Alfi / 4 Lucky Cat, Donkey Products / 5 Glob de zăpadă, Rosenthal meets Versace / 6 ceașcă cafea espresso, Cilio / 7 Tacâmuri, Berndorf Luzern.
În anii 1970, Helen von Boch a scris istoria designului cu „Globul”, care era cu mult înaintea timpului său. Acum Villeroy & Boch a dus obiectul de design iconic cu un pas mai departe și a lansat o versiune modernă, care este disponibilă și pentru gastronomia premium ambițioasă.
Un set senzațional de veselă pentru doi, format din două boluri, farfurii adânci și plate, precum și o farfurie de servire. La Boule inspiră decoruri de masă complet noi, care cu siguranță vor fi, de asemenea, un punct culminant la o cină privată în doi.
Decoraţiile şi accesoriile de masă prezentate în acest material se vor regăsi expuse la Târgul Ambiente de la Frankfurt, care se va desfăşura în perioada 3 – 7 februarie 2022 la Frankfurt.
Foto: Messe Frankfurt