Având ca denumire “cluttercore”, cunoscut și sub numele de haos organizat şi având ca deviză “mai mult este mai mult”, a apărut un nou stil de design interior.
Platforma pe care sunt exemplificate astfel de “amenajări” nu este alta decât TikTok şi bineînţeles că astfel de postări devin virale, ca să folosim un termen la modă, în primul rând în rândul nativilor digitali dar şi printre adolescenţi.
Un stil pentru fanii digitali
După ce a apărut pentru prima dată pe TikTok, unde hashtag-ul a înregistrat 86 de milioane de vizualizări, tendința cluttercorea devenit deosebit de populară.
Membrii entuziaști ai Generației Z își arată interioarele unice și care captează atenția, aproape ca întruchiparea personalității și stilului lor de viață. Ideea centrală este așadar aceeași: aspectul trebuie să fie colorat, individual şi chiar atrăgător (dar pentru cine?).
Dezordinea se află însă literalmente în centrul noii tendinţe. Se spune că acest haos este organizat, dar nu se spune de către cine. Dacă “organizatorul” este un designer, acela este de plâns. Desigur, nu exclud faptul că fanii cluttercore își decorează casele cu grijă, dar asta nu este suficient pentru ca interiorul să fie confortabil şi plăcut.
Tendința cluttercore de design interior se referă la o estetică neconvențională și imperfectă care, spun unii, că stimulează creativitatea și permite spațiu pentru individualitate.
Alţii văd în cluttercore umplerea spațiului cu lucruri şi obiecte care îi fac fericiţi pe locatari – chiar dacă asta înseamnă că încăperea nu arată mare lucru, în schimb este extrem de aglomerată. Cu alte cuvinte, o mizerie de obiecte, care se vrea organizată.
Decorul care îmbrățișează estetica cluttercore este alcătuit, de obicei, dintr-o multitudine de obiecte sentimentale, opere de artă, diverse alte lucruri, etc. care reflectă stilul de viață al individului. Sunt practice sau trezesc amintiri speciale sau se vor obiecte de artă.
Elementele decorului cluttercore pot include bilete de concert sau de avion, un instrument sau chiar o moștenire prețuită. Așa că, în loc să se despartă de toate acele lucruri care sunt de obicei depozitate în subsol de dragul ordinii, fanii cluttercore expun acum totul ca parte a spaţiului în care trăiesc. Aspectul se vrea unic, colorat, eclectic și vibrant, adică exact opusul minimalismului care a fost atât de popular mulți ani şi încă mai este.
O cameră decorată cu plante și macrame-uri, fotografii, cărți poștale, desene fixate pe un perete întreg, câteva piese de mobilier înghesuite una într-alta, diverse decoraţiuni pe toate suprafeţele, vaze, pahare, farfurii, aşa poate arăta un decor cluttercore obişnuit. Deoarece individualitatea și diversitatea sunt cheia, tendința TikTok cluttercore se manifestă într-un număr infinit de variații.
Originile tendinței TikTok
Ca părere personală după ce am vizionat mai multe amenajări care se intitulează a fi cluttercore, cred că originea tendinţei se află în mimarea atelierelor artiştilor plastici.
De cele mai multe ori atelierele artiştilor sunt supraaglomerate cu lucrările realizate precum şi cu alte obiecte: materiale, unelte de lucru dar şi diverse accesorii şi piese de mobilier. O încăpere mare cu mai multe funcţiuni, inclusiv dormitor. Deseori artistul are aici şi locuinţa şi nu are timp şi chef să se concentreze pe ordine. Deobicei este o persoană nonconformistă. Completăm imaginea cu artistul care lucrează aici concentrat. Oare nu aşa se vede tânărul sau adolescentul generaţiei Z? O persoană care ştie totul, un singuratic care este absorbit complet de “munca” sa în faţa calculatorului şi din care va rezulta “ceva măreţ”. Dezordinea din jur nu-l interesează. Oricum trăieşte mai mult într-o realitate virtuală.
Este susţinută ideea că aceasta îl stimulează iar acest décor este confortabil. Nimic mai neadevărat! Este cunoscut faptul că dezordinea din jur este obositoare. Mai degrabă aceasta îi dă senzaţia că este implicat în lucruri extrem de importante. El ştie exact unde sunt obiectele şi aşa îi place, căci “e frumos ce-mi place mie!”.
Cluttercore versus maximalism
Nu sunt puţini analişti care încearcă să facă o paralelă între aceste două stiluri sau tendinţe.
Silul maximalist se axează pe o bogăție de elemente, texturi și culori, toate îmbinate într-o manieră personală. Tot mai mult clienţii încep să solicite mai multă culoare şi modele îndrăzneţe la interior. Sunt căutate modalități unice și interesante de a adăuga detalii, un alt concept şi utilizarea materialelor în moduri mai puțin obișnuite. Maximalismul se asociază cu concepte precum eclectism, nonconformism, grandoare și personalizare a spațiului prin design. Aici am putea spune că se aseamănă cu tendinţa Tik Tok. Dar aceasta este doar la prima vedere, căci decorurile în stil maximalist care folosesc eclectism şi nonconformism sunt realizate de designeri cu experienţă, nu oricine poate să facă aşa ceva căci graniţa către kitsch este foarte subţire. Iar marea majoritate a decorurilor cluttercore sunt cele mai clare exemple de kitsch. Acestea par a fi realizate de analfabeţi dar care ştiu totul despre design. Sunt deasemenea convins că multe amenajări sunt realizate chiar de către proprietari lipsiţi de cultură care cred că designul este floare la ureche.
E adevărat, proprietarii solicită deseori personalizare şi un stil propriu, mai degrabă decât să aleagă unul prescris, dar punerea în operă este făcută de un designer. În caz contrar, rezultatul este ce vedeţi în fotografiile prezentate.
În timp ce designul maximalist urmează un plan de bază, tendința dezordonată a aşa-zisului stil cluttercore abandonează complet orice ordine de bază.
Sunt soluţii?
Echilibrul este deosebit de important, chiar şi în design. “Less is more” a devenit deja “less is bore” şi tot aşa sunt convins că destul de repede deviza cluttercore se va trasforma în “more is bore”.
O idee comună cu cluttercore o găsim şi în stilul boho. Şi aici se folosea un mix de stiluri şi, în plus, o oarece lipsă de ordine care inducea un stil de viaţă mai neîngrădit, mai liber. Nici o ordine desăvârşită nu e însă o soluţie pentru toată lumea. Ce e prea mult strică! Deci din nou echilibrul. Dar cine oare dacă nu designerul, doctorul de casă, ştie care este cea mai bună proporţie pentru a atinge echilibrul interiorului?
Foto: Pexels, Unsplash, Pinterest