Imagine de la târgul ISH de la Frankfurt. Foto: Messe Frankfurt

Imagine de la târgul ISH de la Frankfurt. Foto: Messe Frankfurt

REPORTAJ ISH: Instalaţiile pentru clădiri, colorate şi în stiluri variate

După terminarea târgului ISH, cea mai importantă manifestare în domeniul instalaţiilor pentru construcţii, se pot desprinde mai multe tendinţe la nivel mondial.

Frankfurt, oraşul afacerilor şi al târgurilor

Având sub un milion de locuitori, oraşul Frankfurt nu este o metropolă, în schimb este cel mai important centru de afaceri şi bancar din Europa continentală.

De aceea aici se află unul dintre cele mai spectaculoase şi largi aeroporturi din lume şi tot aici întâlneşti cele mai înalte şi moderne clădiri dar care convieţuiesc în contrast perfect cu cele vechi tradiţionale, căci oraşul are o veche istorie.

Primăria oraşului

Aceasta consemnează că aici a avut loc primul târg de produse în urmă cu nu mai puţin de 800 de ani. Nu este astfel de mirare că la Frankfurt, chiar în interiorul oraşului se află un splendid centru expoziţional, ultra modern şi extrem de funcţional care găzduieşte diverse târguri expoziţionale organizate de Messe Frankfurt şi care deţin supremaţia faţă de alte târguri similare.

Între acestea, nu putem să nu consemnăm pe cele care au legătură directă cu domeniile design, home&deco, arhitectură şi lifestyle, şi anume: AMBIENTE, CHRISTMASS WORLD, HEIMTEXTIL, TENDENCE, PAPERWORLD, LIGHT AND BUILDING, şi nu în ultimă instanţă, ISH. Demn de remarcat că, datorită succesului şi organizării excepţionale, târgurile amintite sunt exportate şi organizate şi în alte ţări, inclusiv în China.

Aflux de vizitatori la târgul ISH. Foto: Messe Frankfurt

După o pauză de peste doi ani datorată pandemiei, centrul expoziţional din Frankfurt te întâmpină astăzi cu o dezvoltare nouă, adăugându-se încă un pavilion celor existente precum şi o extindere a benzii rulante care asigură o deplasare mai uşoară a vizitatorilor. Ce este deasemenea demn de remarcat este extrem de larga internaţionalizare a târgurilor din Frankfurt, atât în privinţa expozanţilor care provin din numeroase ţări cât şi a vizitatorilor.

În vizită la târgul ISH

Demografia, politica, clima, urbanizarea, energia şi stilul de viaţă au un impact direct asupra dezvoltării industriale. Pe de altă parte pandemia şi statul îndelungat în casă dar şi războiul au influenţat substanţial stilul de viaţă.

Zona Pop Up My Bathroom

Târgul ISH demonstrează un interes sporit atât pentru firmele participante cât şi pentru vizitatori. Nu mai puţin de 154 000 de vizitatori au fost înregistraţi la această ediţie a târgului, dintre care 44% au fost din afara Germaniei. Aceştia au putut viziona produsele, tehnologiile şi echipamentele expuse de 2025 de expozanţi provenind din 54 de ţări, ceea ce a demonstrat gradul înalt de internaţionalizare al târgului.

Baia sustenabilă, economisirea energiei, reducerea emisiilor de CO2, surse de energie regenerabile dar şi alte noutăţi au putut fi văzute şi evaluate la faţa locului căci decarbonizarea, utilizarea energiilor regenerabile și o eficiență energetică sporită au fost la ordinea zilei şi temele predilecte de discuţie la târg.

Desigur, oamenii sunt convinşi de importanţa ecologiei dar în acelaşi timp doresc emoţii, o viaţă mai colorată şi recomandări experte pentru amenajarea băii. Vizitarea târgului ISH a relevat în primul rând importanţa acordată sustenabilităţii, căutării soluţiilor de economisire a resurselor, în special a apei şi de producere de energie curată. Instalaţiile sanitare, de încălzire și de aer condiționat arată calea către un viitor mai durabil: decarbonizarea, utilizarea energiilor regenerabile și o eficiență energetică sporită au fost la ordinea zilei în târg.

Cada face baia

Designul rămâne totuşi în centrul atenţiei, chiar când este vorba de produse tehnice pentru care funcţionalitatea este în prim plan, cum este cazul instalaţiilor pentru clădiri, fie că este vorba de cele sanitare, de încălzire sau climatizare. Baia şi instalaţiile pentru apă au ocupat cea mai mare suprafaţă a târgului.

Pop Up My Bathroom este o secţiune care are o îndelungată tradiţie în cadrul târgului ISH, ce are o desfăşurare la doi ani şi alternează cu Light&Building – târgul pentru instalaţii şi echipamente electrice ce are loc deasemenea la Frankfurt.

Pop Up My Bathroom

Intrarea în târg te întâmpină cu soluţii extrem de spectaculoase care prezintă baia sub diferite tematici şi ipostaze. Este de subliniat o excelentă iniţiativă a organizatorilor de a oferi tururi ghidate vizitatorilor pentru a marca chiar aceste teme de interes privind baia contemporană.

Bineînţeles că în top se găseşte tema sustenabilităţii: economia consumului de apă (baterii cu mai multe trepte), soluţii pentru înlăturarea poluării mediului datorată utilizării băii, integrarea cu natura, materiale naturale, băi inteligente, etc.

Alături de soluţiile de personalizare a băii, o temă mai nouă este cea a băilor mici, compacte: soluţii pentru locuinţele urbane şi spaţii mici, fără scăderea nivelului de confort. Noile tendinţe privind stilul de viaţă legat de baie se referă nu numai la relaxare ci şi la alte componente ce implică emoţii.

Între acestea, iluminatul terapeutic, facilităţi multimedia, saune infraroşu, duşuri programabile, conectivitate, gadgeturi inteligente, etc.

Accent special pe design

Cada face baia – este deja ultracunoscută această aserţiune. La ISH, băile au fost în centrul atenţiei. Dacă în urmă cu câţiva ani stilul retro cu baia albă în formă de ou pe picioare elegante a devenit un must pentru băile moderne, acum lucrurile s-au schimbat.

Cada de baie este mult mai înaltă şi deci mai încăpătoare şi este aşezată direct pe pardoseală. Pentru a fi folosită cu uşurinţă deseori o treaptă apare în apropierea căzii. Dacă la interior cada rămâne alba, pereţii exteriori sunt în culori foarte variate.

Cada prezentată de firma românească FIBREX se distingea prin puternicul ton magenta, care este chiar culoarea anului 2023.

Sobrul negru este o altă opţiune des folosită la cada de baie, un exemplu fiind soluţia propusă de WESTCO, tot o companie românească.

Dar nu numai cada se prezintă în diverse culori şi nuanţe. Mobilierul de baie apare în culori puternice (verde, albastru sau portocaliu), în timp ce pentru chiuvete sunt preferate nuanţele pastelate.

Într-o lumină specială apar bateriile de baie. Încă de la ediţiile precedente ale târgului am remarcat astfel de accesorii în stil industrial. Tendinţa se menţine însă apar în plus şi bateriile retro. În privinţa culorilor, negrul continuă să ai bă răspândire dar şi arămiul caracteristic cuprului.

Dar nu numai în baie întâlnim o diversitate de culori. Şi componentele tehnice (ţevi, pompe, etc), care nu sunt de obicei la vedere, îmbracă nuanţe puternice şi forme aerodinamice.

Prezenţă românească

Aşa cum au declarat organizatorii, târgul ISH este dedicat în primul rând arhitecţilor, aceştia urmând să integreze în proiectele de construcţii soluţiile prezentate. Au fost prezenţi arhitecţi români la această manifestare? Răspunsul este pozitiv dar, din păcate, este vorba de arhitecţi (designeri de interior) care au venit să vadă la faţa locului soluţiile, noutăţile şi inovaţiile în domeniul băilor, şi nu de arhitecţi proiectanţi, care au fost în număr infim. Este din păcate o realitate la noi faptul că arhitecţii proiectanţi propun deseori proiecte fără a se preocupa de instalaţii, acestea urmând a fi integrate în construcţii în cadrul unor proiecte ulterioare. În urmă cu puţin timp, un prieten mi+a spus că îşi face o casă şi deja a cumpărat proiectul de arhitectură. I-am spus că foarte importantă este ventilaţia şi că la ora actuală există multe soluţii moderne în acest sens. A spus că va vorbi cu arhitectul iar acesta i-a spus să îi dea soluţia şi o va integra în proiect.

Revenind la târgul ISH, 12 companii româneşti au prezentat soluţii proprii, unele dintre ele fiind sprijinite printr-un program guvernamental. Desigur nu este o participare foarte mare însă trebuie remarcat că firmele româneşti încep să acorde importanţă designului iar soluţiile au fost apreciate.

Savini Duo

În domeniul băilor am remarcat produsele şi standurile SAVINI DUE, WEST CO şi FIBREX.

O notă specială pentru caloriferele propuse de RADOX, în forme şi culori foarte atractive care transformă aceste accesorii terne în obiecte decorative.

Foto: Ion Diamandi

1 thought on “REPORTAJ ISH: Instalaţiile pentru clădiri, colorate şi în stiluri variate

Comments are closed.